Friday, June 17, 2011

lalat sebagai penawar




percaya x? artikel majalah al-islam ni kata lalat ada fungsi sebagai penawar... kan ke lalat tu kotor? pembawa pnyakit? dari lalat, bakteria dan virus bahaya dipindahkan. Kerana itu lalat harus dihukum bunuh!

cuba tengok situasi ni. Andai minuman yg korang nak minum, d dalamnya ada lalat. Apa yg korang buat? terus minum, biar je atau mintak gantikan dengan yg baru?

Hakikatnya, haiwan kecil yg 'menggerunkan' manusia dgn versi penyakit bawaanya itu telah membawa penemuan terbaru dlm dunia perubatan moden.  Dalam sebuah hadir oleh Bukhari dari Abu Hurairah yg bermaksud, 'Apabila lalat terjatuh ke dlm bekas minum salah seorang antara kamu, celuplah dan kemudia buanglah lalat itu kerana pd sebelah sayapnya mengandungi penawar dan d sbelah sayapnya yg lain mempunyai penyakit.'

M.A. Stewart pd 1934 mencungkil rahsia hadis yg wujud sejak 1400 tahun dulu dan mendapati, lalat ketika berbentuk larva (maggots), apabila dicelup ke dlm luka, ia akan mengeluarkan bhn ammonia dan kalsium karbonat.  Bahan tersebut sekali gus mengalkalikan luka yg dialami.  Larva2 tu jg berfungsi membunuh kuman-kuman bakteria dan membantu meredakan bengkak serta mencegah kematian sel-sel.

besarnya kebesaran Allah.... ^^,

3 budak gojes:

Aleen Aiden said...

woah..sebelum ni xpnah tau pon..hu3

Mohamadazhan.com said...

setiap yang diciptakan itu tidak sia2 =) subhanallah~

aneesz said...

aleen n mohamadazhan~ cik neesz pon baru tau nih....tapi setiap ciptaanNya tu sumenya ada hikmah yg tersemunyi d sbaliknye..