Monday, April 20, 2015

A Note To Myself

 
 
Hai!


Assalamualaikum dunia...
 
 
Jadi sedikit moody pagi ni bila terbaca 1 entry dalam blog yang kengkawan share kat facebook. Pasal majlis kawin orang2 Melayu. Tak dinafikan memang ada betulnya apa yang ditulis. Yang itu saya puji. Tapi yang buat mata ni rasa semak, hati ni rasa tak lapang ialah bila tengok cara tulisan yang pada saya agak kasar. Maaf, ini pandangan saya saja.
 
 
Entry aku kali ni bukanlah untuk blog atau entry yang tersebut tu je tapi untuk kita semua termasuk la saya sendiri.  Sebab ada baaaaanyak blog yang tulis dengan bahasa kasar camtu. Sampai jadi persoalan kat diri ni.. Memang orang zaman sekarang suka sound pedas2 maki2 hamun ke eh? Kalau tengok blog or facebook, kemahen lagi professor serba tau ni bagi 'pandangan' diorang. Tak reti adab sopan pulak tu.. Bahasa amboiii cantik betul. Naik menyampah pulak bila baca.
 
 
Wahai manusia yang budiman, di mana adab sopan kamu.. Mak ayah, cikgu2 ajar kita jadi manusia yang berguna, ajar kita supaya beradab, jaga tingkah laku and tutur kata.. Ya saya tau itu blog kamu, itu facebook kamu.. Tapi jadikanlah apa yang ditulis tu ada manfaatnya pada orang lain. Jadikanlah apa yang ditulis tu tak bawak pengaruh yang terlaluuuu teruk pada orang yang membacanya.
 
 
Mungkin untuk yang dah dewasa boleh pikir baik buruknya. Tapi kalau yang baca tu budak2 baru nak up? Tak ke tulisan2 yang tak berhemah mencaci maki mencarut marut semua tu masuk dalam jiwa budak2 ni?  Tak hairanlah kenapa budak2 sekarang makin kurang ajar, tak tau nak hormat orang dan seumpamanya.
 
 
Bukannya kita tak boleh nak suarakan pendapat kita, tapi tolongla.. Tolongla jaga bahasa tu. Jangan biadap sangat. Bangga nau gamaknya dapat mencarut-carut ye? Tak kisahla isu apa sekalipon. Politik ke social life ke, apa2 sekalipon lah, jangan dok menulis sesedap rasa. Bawak2 beristighfar.


 
 
 
Pardon Me    -_-'
 
 
 

 

0 budak gojes: